Bestuurlijke effectiviteit ontdekken en bestuurlijke zelfevaluatie met de BEREIKdiagnose.

Goed bestuur is een opdracht en een opgave. De BEREIKdiagnose is ontwikkeld voor besturen in het onderwijs die de dieptewerking van hun eigen aanpak – bij wijze van bestuurlijke zelfevaluatie – willen onderzoeken samen met mensen uit de onderwijsorganisatie.

Aanleiding voor het ontwikkelen van de BEREIKdiagnose is de sterk gegroeide verwachtingen van bestuur en leiding in het onderwijs. Bij leidinggevenden zelf evenals bij anderen. Hoofdvraag: wat bereiken we met elkaar en is dat in lijn met onze ambities? Belangrijke dimensies daarbij zijn besturing en beleid, de systemen, structuren en ook de cultuur en het teamwork van leraren in de onderwijsorganisatie.

 

BEREIKdiagnoseDe BEREIKdiagnose als basis voor bestuurlijke zelfevaluatie

Adviseur Rick Steur beschrijft de resultaten van tien onderzoeken in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs op bijna 40 vestigingen met een onderlinge vergelijking (benchmark). Naast een algemeen beeld beschrijft hij interessante “rode draden” om over na te denken.

[custom_button]Download de resultaten[/custom_button]

 

Acht leidende vragen bij het stellen van de diagnose:

1. Is onze besturing goed ingericht en doet ze waar ze voor staat?
2. Is ons beleid samenhangend, bij de tijd en consistent in zijn uitwerking?
3. Ondersteunen onze systemen en structuren de gewenste werkwijze en ontwikkelrichting?
4. Werkt ons personeel samen vanuit een gemeenschappelijk ervaren opdracht (cultuur)?
5. Welke rol is ingeruimd voor het leren in en door onze organisatie?
6. Is de samenwerking van leraren gericht op onderwijsontwikkeling en -verbetering?
7. Zijn onze visie en ambities terug te zien in de inhoud van het onderwijs?
8. Behalen we goede resultaten in het licht van onze doelen en maatschappelijke verwachtingen?

 De BEREIKdiagnose:

  1. Brengt de dieptewerking van bestuur en leiding in kaart;
  2. Zoomt in op de factoren die er echt toe doen als het gaat om organisatie- en onderwijsontwikkeling;
  3. Werkt vanuit een groeiperspectief met ‘best practice’ als uitgangspunt;
  4. Maakt een haarscherpe ‘bestuurlijke foto’, die de basis kan vormen voor een bestuurlijke zelfevaluatie;
  5. Wordt uitgevoerd samen met mensen uit de eigen organisatie;
  6. Observeert de werkelijkheid zelf, de organisatie in actie, van hoog tot laag;
  7. Vergelijkt de uitkomsten op kernaspecten met andere besturen (benchmark);
  8. Werd in 2014-2016 tien keer uitgevoerd in PO en VO met betrokkenheid van bijna 40 vestigingen, meer dan 750 observaties en ruim 300 gesprekken.

De BEREIKdiagnose voor jouw organisatie?

[custom_button]Neem contact op[/custom_button]

Interesse? Bel Rick Steur
phone+ 31 (0) 40 24 64 900
Werving & selectie, executive search, interim-management, persoonlijke ontwikkeling, assessments, loopbaanontwikkeling, stress en burn-outcoaching, organisatieontwikkeling én innovatie in het onderwijs.

Waarom Beteor?

  • Een goede basis voor bestuurlijke zelfevaluatie.
  • Onderzoek de eigen aanpak samen met de mensen uit jouw onderwijsorganisatie.
  • Voor een haarscherpe 'bestuurlijke foto'.