9 tips om als interimmer gevonden te worden op LinkedIn

play_arrow16 april 2019 play_arrowBlog, Interim-management

Je hebt de keuze gemaakt. De knoop is doorgehakt. Na jarenlang ervaring te hebben opgedaan als leidinggevende in het onderwijs ga je nu aan de slag als interim-manager. Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en start je eigen bedrijf. Compleet met website, huisstijl en visitekaartjes. Vervolgens maak je je cv op orde. Maar heb je ook gedacht aan jouw online cv? Ofwel; jouw LinkedIn profiel.

Je wilt je kennis en kunde gaan inzetten op plekken waar daar tijdelijk behoefte aan is. Bijvoorbeeld bij een school waar nog geen opvolger gevonden is voor de directeur die recentelijk is weggegaan. Of bij een organisatie die voor een grote verandering staat en tijdelijk jouw expertise kan gebruiken om die verandering in goede banen te lijden.

Van interim-cv naar interim-LinkedInprofiel: 9 tips

De concurrentie is groot in het interim-vak. Het is dus van belang dat je goed gevonden wordt. Het is daarbij belangrijk om de vertaalslag van jouw interim-cv naar je LinkedIn profiel goed te maken. Dat is naast je website namelijk dé plek om zichtbaar te zijn en gevonden te worden door de partijen die continu op zoek zijn naar interimmers. Maar hoe maak je die vertaalslag? Hieronder 9 tips.

Tip 1. Profielfoto en achtergrond foto

Deze foto’s zorgen voor de eerste indruk! Zorg voor een professionele profielfoto en kies een relevante achtergrond foto. Geen vakantiefoto’s of een foto van tijdens een etentje dus.

Tip 2. Kopregel

Laat uit de kopregel duidelijk blijken dat je interim-manager bent in het onderwijs en benoem daarbij ook jouw expertise. Ben je beschikbaar? Dan is dit de eerste plek in jouw profiel waar je dat laat blijken. Noteer hier ook functies waarvoor je dan beschikbaar bent.

Tip 3. Samenvatting

Zorg hier voor een kort, maar krachtige samenvatting waarin jouw expertises duidelijk naar voren komen. Welke opdrachten passen bij jou? In welke situaties ben je het meest effectief in een onderwijsorganisatie? Dit is de plek waar je nader in gaat op deze vragen.

Tip 4. Ervaring

Voeg alle relevante ervaringen uit jouw loopbaan toe. Kies daarbij zorgvuldig de functietitel en zorg dat de start- en einddata kloppen. Maak daarnaast bij elke ervaring gebruik van de mogelijkheid om een omschrijving toe te voegen. Wat was de opdracht? Hoe heb je die tot een goed einde gebracht? Dit is de plek waar je de onderbouwing voor jouw expertise geeft.

[box]Extra tip: opsommingen, witregels en korte zinnen maken een tekst makkelijker leesbaar dan een lap tekst.[/box]

Tip 5. Opleiding en certificaten

Vul hier alle (relevante) opleidingen/ cursussen/ trainingen in die je gevolgd hebt. Heb je bijvoorbeeld de Basis Opleiding Interim-Management gevolgd? Laat dat hier weten, zodat het voor bezoekers van jouw profiel direct duidelijk is dat je niet alleen ervaring als leidinggevende in het onderwijs hebt, maar ook over de benodigde kennis en vaardigheden voor het interim-vak beschikt.

Tip 6. Vaardigheden en onderschrijvingen

Voeg hier relevante vaardigheden toe voor het vak van interim-manager en ook voor het vak van leidinggevende in het onderwijs. Vraag vervolgens (oud-)collega’s en opdrachtgevers om die vaardigheden te onderschrijven. Hoe meer onderschrijvingen voor jouw vaardigheden, hoe meer “bewijs” voor dat jij die vaardigheden inderdaad bezit.

Tip 7. Aanbevelingen

Vraag (oud-)collega’s en opdrachtgevers om een aanbeveling over jou te schrijven waaruit jouw succes als interim-manager blijkt.

Tip 8. Word lid van relevante netwerkgroepen

Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om lid te worden van groepen. Deze groepen worden opgericht door professionals in dezelfde branche om o.a. inzichten en ervaringen met elkaar te delen. Dit draagt niet direct bij aan de vindbaarheid van jouw profiel, maar kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Groepen waar je bijvoorbeeld lid van kan worden zijn ‘Interim manager NL’, ‘VO NETWERK’ of ‘PO NETWERK’.

Tip 9. Heb je nog andere relevante ervaringen, prestaties, interesses?

Voeg gerust toe aan je profiel! En houd daarbij altijd jouw online vindbaarheid in gedachten.

En nu: aan de slag

Met deze tips kun je een mooie start maken aan jouw vindbaarheid op LinkedIn. Ben je (relatief) nieuw in het vak van interim-management in het onderwijs en wil je samen met andere interimmers werken aan een succesvolle start in het vak? Neem dan deel aan de Basis Opleiding Interim-Management.

Voorrang bij interim-opdrachten én een teruggaaf

Rond je de opleiding succesvol af? Dan stellen we je met voorrang voor aan opdrachtgevers. Ga je vervolgens binnen twee jaar na de opleiding interim-opdrachten voor Beteor vervullen? Dan ontvang je een teruggaaf van €1.400,- van jouw investering!

Meer weten over de opleiding?

Kijk dan hier of neem contact op met Jaap Engbers of Martijn Visser:

Jaap Engbers Jaap Engbers
+31 (0) 6 53 39 20 55
jaap.engbers@archief.beteor.nl

 

Martijn VisserMartijn Visser
+31 (0) 6 55 78 39 22
martijn.visser@archief.beteor.nl

 

[box]

Gerelateerde pagina’s

[/box]